n. 3-4/2025 31 GARDENING Comagarden builders association explains – are in turn a consequence of “green” lifestyles and the renewed centrality of green care for personal well-being. As regards the performance of the various product types, the increase in sales particularly affected hedge trimmers and lawnmowers, which increased 11% (going from 107,000 to 119,000 units) and 9% (going from 210,000 to 228,000), respectively. Robot lawnmowers continue to gain market share, with 36,000 units sold (up over the approximately 34,000 sold in 2023) gaining a further 7%, and reaching an all-time high. Brush cutters also closed on a positive note, both for petrol-powered models and for electric or batterypowered ones - the former went from 221,000 units sold to 231,000 (+5%), the latter from 108,000 to 118,000 (+9%) - and for blowers, which recorded a +3% increase (going from 152,000 to 157,000). In a scenario characterized by general growth in the purchase and sale of green machinery and equipment, the trend of chainsaws fell by 13%, dropping more than 40,000 units compared to 2023 (falling from 338,000 to 295,000). An especially particular trend is that of snowplows, which dropped a further 38% with just 1,200 units sold (compared to 2,000 in the previous year), marking their worst result ever. Such performance reflects the new Italian weather-climate reality, characterized by increasingly warm winters and an increasingly evident decline in snowfall. Gardening machinery, the Italian market is experiencing a slight uptick After two consecutive years in the red, the sales of green machinery and technologies in 2024 returned into the black (+1.5%), with more than 1.37 million units sold. The increase was seen across all the main product types: from hedge trimmers to lawnmowers, brush cutters and blowers. Chainsaws and snowplows on the other hand saw a drop in sales l’associazione dei costruttori Comagarden – sono a loro volta conseguenza di stili di vita “green” e della rinnovata centralità della cura del verde per il benessere personale. Per quanto riguarda l’andamento delle diverse tipologie di prodotto, l’incremento delle vendite ha interessato in particolare tagliasiepi e rasaerba, cresciuti rispettivamente dell’11% (da 107 mila a 119 mila unità) e del 9% (da 210 mila a 228 mila). Continuano a conquistare quote di mercato i rasaerba robot che, con 36 mila macchine vendute (erano state circa 34 mila nel 2023) guadagnano un ulteriore 7%, toccando il massimo storico. Chiusura in positivo anche per i decespugliatori, sia per i modelli con alimentazione a scoppio sia per quelli elettrici o a batteria – i primi passano da 221 mila unità vendute a 231 mila (+5%), i secondi da 108 mila a 118 (+9%) – e per i soffiatori, che segnano +3% (da 152 a 157). In uno scenario caratterizzato da una crescita generalizzata delle compravendite di macchine e attrezzature per il verde, si segnala il dato in controtendenza delle motoseghe, che calano del 13%, perdendo più di 40 mila unità rispetto al 2023 (da 338 mila a 295 mila). Trend del tutto particolare è quello relativo agli spazzaneve che cedono un ulteriore 38% e che con appena 1.200 macchine vendute (erano state duemila nell’anno precedente), realizzano il risultato peggiore di sempre. Una performance, questa, che riflette la nuova realtà meteo-climatica italiana, caratterizzata da inverni sempre più caldi e da una sempre più evidente riduzione delle precipitazioni nevose.
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