Mondo Macchina Nr. 1-2 - Anno 2025

n. 1-2/2025 CLOSE-UP ous twelve months, the former decreased by 14.4%, hitting 977 registered units (compared to 1,141 in 2023), while trailers managed to limit losses to 2.8% with 7,504 registered vehicles (compared to 7,718 in 2023). The sector, after peaking in 2021, is in its third consecutive year of decline, with the downward trend being primarily influenced by the increase in production costs and high interest rates making access to credit difficult. These factors, together with the stagnation of agricultural incomes, have also affected the demand for machinery in the larger European and North American countries. In the European Community, France (-10.1% for a total of 26,507 units sold), Germany (-3.4% and 29,291 vehicles registered) and Great Britain (-11.9% with 11,761 vehicles) slowed down, while across the Atlantic, both the United States (-13.2% with a total of 217,200 units sold) and Canada (-15.8% with 23,444 vehicles) decreased. The Italian market situation has been even more complex due to the expectations placed on the incentive system. The incentives for investments in 4.0 technologies, which provided great impetus to the entire agromechanical sector in 2021, are running out - says the association of manufacturers, FederUnacoma - the funds under the Recovery and Resilience Plan (Piano nazionale ripresa resilienza, PNRR) can only be used for the purchase of electric or methane-powered tractors and, although they also take into account other vehicles for precision agriculture, they seem destined to have a more limited impact. In this scenario, the Innovation Fund and the ISI Inail incentive program have certainly contributed to limiting the shortfall, which otherwise would have been greater, however - states the builders' association - the complexity of the current economic phase requires further strengthening and reflections on new structural intervention plans. 5 The end-of-year results show a significant decrease in sales for all main types of machines. The drop is due to an increase in production costs combined with the difficulty of access to credit by buyers. The negative trend is also being seen in Europe and North America Agricultural machinery, market lows in 2024 che i sollevatori telescopici ed i rimorchi. Rispetto ai passati dodici mesi, i primi arretrano del 14,4%, fermandosi a quota 977 unità registrate (1.141 nel 2023), mentre i rimorchi riescono a i limitare le perdite al 2,8% con 7.504 mezzi immatricolati (erano stati 7.718 nel 2023). L’andamento del settore, che dopo il picco del 2021 risulta essere in calo per il terzo anno consecutivo, è stato condizionato in primo luogo dall’incremento dei costi produzione e dagli alti tassi di interesse che rendono difficile l’accesso al credito. Fattori, questi, che insieme con la stagnazione dei redditi agricoli, hanno condizionato la domanda di macchinari anche nei principali Paesi europei e del Nord America. Nell’Europa comunitaria rallentano Francia (-10.1% per un totale di 26.507 unità vendute), Germania (-3,4% e 29.291 mezzi immatricolati) e Gran Bretagna (-11,9% a fronte di 11.761 macchine), mentre Oltreatlantico calano sia gli Stati Uniti (-13,2% per un totale di 217.200 unità vendute) che il Canada (-15,8% e 23.444 mezzi). La situazione del mercato italiano è resa ancora più complessa dalle aspettative per il sistema di incentivi. Le agevolazioni per gli investimenti in tecnologie 4.0, che nel 2021 avevano dato grande slancio a tutto il settore agromeccanico, sono in via di esaurimento – ricorda l’associazione dei costruttori FederUnacoma – i fondi a valere sul PNRR possono essere impiegati esclusivamente all’acquisto di trattrici elettriche o a metano, e seppur considerano anche altri mezzi per l’agricoltura di precisione, sembrano destinati ad avere un impatto più limitato. In questo scenario il Fondo Innovazione e il bando ISI Inail hanno sicuramente contribuito a limitare il passivo, che altrimenti sarebbe risultato più pesante, tuttavia – sottolinea l’associazione dei costruttori – la complessità dell’attuale fase congiunturale richiede un ulteriore potenziamento e riflessioni su nuovi piani strutturali di intervento.

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