Mondo Macchina Nr. 11-12 - Supplemento componentistica - Anno 2024

di Ottavio Repetti Più curato, certamente. Più potente, grande e performante. Ma se lasciamo da parte design e prestazioni, il trattore è rimasto, vite più vite meno, lo stesso di quarant’anni fa. In tutto, tranne che in un aspetto: la tecnologia. Che è, di tutti i componenti di una macchina agricola, quella che più di ogni altro si è evoluta, trasformandosi completamente nel giro di pochi decenni. È superfluo ricordare, infatti, che funzioni come guida automatica, ISOBUS, telemetria, comandi elettroidraulici sarebbero parsi fantascientifici fino all’inizio degli anni Ottanta, mentre oggi sono la norma, almeno sui mezzi di gamma medio-alta. L’interfaccia per tutti questi dispositivi è dentro l’abitacolo. È qui che tutte le funzioni digitali e tutti i comandi che permettono di controllare la macchina hanno la loro collocazione e pertanto è perfettamente logico che la cabina – perlomeno al suo interno – sia TECNICA 42 TECNICA Cabine, come cambiano con il digitale La necessità di far spazio a matasse di cavi rivoluziona l’organizzazione interna, ma dà anche la possibilità di sistemare i comandi dove meglio si preferisce e di renderli intercambiabili. Aumenta il numero di display, scompare il cruscotto tradizionale e si fa spazio a prese Usb e connessioni elettriche. Connettività e ricerca del comfort guidano le scelte dei designer by Ottavio Repetti More refined, certainly. More powerful, larger, and more performant. However, if we set aside design and performance, the tractor remains, screw more, screw less, the same as it was forty years ago. In all but one aspect: technology. Of all the components of agricultural machinery, this is the one that has evolved the most, transforming completely within a few decades. Needless to say, in fact, functions such as automatic steering, ISOBUS, telemetry, and electrohydraulic controls would have seemed like science fiction until the early 1980s, whereas today, they are the norm, at least on mid-to-high-end vehicles. The interface for all these devices is inside the cabin. This is where all digital functions and controls that allow the operator to control the machine are located, and therefore, it is perfectly logical that the cabin—at least internally—has been one of the areas that have evolved the most to cope with the technological and digital revolution. How so? And what will it lead to in the coming years? Figuring that out is very difficult, although some trends can be picked up. Let us begin by looking at how the driver's seat has changed to adapt to the needs of a modern driver (and rider). Wider, more comfortable. Let us start with the structure. Over the years, the size of all tractor ranges, including small specialized tractors, has increased. When it wasn't possible to increase the volume significantly, measures were taken to give the operator the impression of having more space available, for instance, by increasing the distance between the seat and the rear window or by giving a more rounded shape to the side windows or roof. Increasing the height of the front glass also helps improve both visibility and comfort for

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